راه های حفاظت از اطلاعات و مکان یابی گوشی بعد از سرقت!

راه های حفاظت از اطلاعات و مکان یابی گوشی بعد از سرقت!

 راه های حفاظت از اطلاعات و مکان یابی گوشی بعد از سرقت!

راه های حفاظت از اطلاعات و مکان یابی گوشی بعد از سرقت!

بیشتر افراد تا حد زیادی به گوشی خود وابسته‌اند و این تعجبی ندارد، چراکه این دستگاه همیشه و همه روزه همراه ماست. وسیله‌ای که با آن بازی می‌کنیم، به کارهایمان می‌رسیم، ارتباط برقرار می‌کنیم و تقریبا بدون آن نمی‌توانیم زندگی کنیم. وقتی چنین دوست عزیزی را از دست می‌دهیم، کارهای روزمره را دیگر براحتی گذشته نمی‌توانیم انجام دهیم و در شرایطی حتی می‌تواند باعث تغییر مسیر زندگی‌مان شود. امروز قصد داریم راهکارهایی برای یافتن مکان گوشی دزدیده شده، قفل گوشی از راه دور، جلوگیری از دسترسی سارق به اطلاعات شخصی، دسترسی خودتان به اطلاعات شخصی گوشی گم شده و حذف آنها در گوشی های آیفون و اندروید ارائه کنیم! پس اگر گوشی شما از سیستم عامل محبوب اندروید بهره می برد یا از آیفون – محبوب ترین تلفن همراه جهان – استفاده می کنید این ترفند استثنایی را از دست ندهید.باعصراطلاعات همراه باشید.محافظت از آیفون:
اپل کارهای قابل توجهی برای بخش امنیتی iOS انجام داده است. کاربران آیفون می‌توانند از سرویس Find My iPhone استفاده کنند و با استفاده از آن، گوشی خود را مکان‌یابی، قفل و اطلاعات خود را حذف کنند. این سرویس ویژگی‌های مفید و کاربردی در اختیار کاربر قرار می‌دهد، اما این نکته را فراموش نکنید که همیشه از اطلاعات خود یک نسخه بکاپ داشته باشید تا در چنین شرایطی اطلاعات شخصی و باارزش خود را براحتی پاک کنید.

همیشه به خاطر داشته باشید که در فواصل زمانی کوتاه از اطلاعات خود بکاپ بگیرید و اگر با iTunes کار می‌کنید، حتما گزینه مربوط به تقویم و دفترچه تلفن را فعال کنید تا اگر روزی اطلاعات خود را از دست دادید، بتوانید آنها را بازیابی کنید.
کاربران آیفون  با ارائه iOS5 می‌توانند این کار را بدون سیم نیز انجام بدهند. شما حتی می‌توانید با قرار دادن حساب Gmail خود به عنوان حساب Exchange این اطلاعات را به سرور‌های گوگل انتقال دهید تا در هر مکانی به آنها دسترسی داشته باشید.
با بکاپ گرفتن از اطلاعات شخصی خود می‌توانید با خیال راحت محافظ گوشی خود را فعال کنید. برای شروع، بهتر است با دادن یک کد عبور چهار رقمی، ‌گوشی خود را قفل کنید. با این کار حتی اگر گوشی شما دزدیده شود، سارقان نمی‌توانند به اطلاعات شخصی شما دسترسی داشته باشند و حدس زدن همین کد ۴ رقمی‌ساده می‌تواند بسیار دشوار باشد.قسمت اصلی، فعال کردن تنظیمات Find My iPhone است. برای این کار شما باید با آیفون خود یک حساب MobileMe درست کنید و بعد سرویس Find My iPhone را فعال کنید. از این به بعد اگر به هر دلیلی گوشی خود را از دست بدهید می‌توانید با وارد شدن به سایت me.com از یک دستگاه یا کامپیوتر دیگر و وارد کردن Apple ID خود، مکان گوشی خود را در یک نقشه مشاهده کنید!

اگر قبلا از این سرویس برای مکان‌یابی گوشی خود استفاده کرده‌اید، این سرویس می‌تواند مکان دقیق گوشی شما را در چند ثانیه پیدا کند. بعلاوه این سرویس ۳ گزینه دیگر را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد. شما می‌توانید پیغامی‌روی صفحه به نمایش در بیاورید که به مدت ۲ دقیقه از آن صدایی به گوش می‌رسد به امید این که کسی گوشی گمشده شما را پیدا کند و به شما زنگ بزند. می‌توانید گوشی را از راه دور قفل کنید، حتی اگر موقع دزدیده شدن قفل نبوده باشد یا برای گزینه آخر، می‌توانید از راه دور اطلاعات خود را پاک کنید و مانع دسترسی سارقان به آنها شوید!

اپل با ارائه این سرویس‌ها، ابزار لازم برای محافظت از گوشی را به شما داده تا در برابر حوادث احتمالی جای هیچ نگرانی نباشد. حال که کاربران آیفون می‌دانند در مواقع بحرانی چگونه عمل کنند، نوبت به کاربران ربات سبز می‌رسد.

حفاظت از اندروید:
حفاظت برای کاربران منبع باز و اندروید از اهمیت بیشتری برخوردار است. تقریبا هر اطلاعاتی که قابل پشتیبانی است بین شما و گوگل می‌ماند. یعنی اگر شما با حساب گوگل وارد شوید، می‌توانید از این اطلاعات بکاپ بگیرید و این اطلاعات در سرورهای گوگل می‌ماند و شما می‌توانید از هر مکانی به آنها دسترسی داشته باشید.

وقتی برای اولین بار دستگاه خود را روشن می‌کنید (یا از بخش تنظیمات) بهتر است گزینه بکاپ با حساب گوگل را فعال کنید. این اطلاعات شامل شماره تماس‌ها، برنامه‌ها، رمزهای عبور و… می‌شود.
گوگل بکاپ گرفتن را برای ما آسان کرد و حالا نوبت به کارهای پیشرفته‌تر می‌رسد که اندروید امنیت را برای شما بیشتر می‌کند. اولین گزینه، فعال‌کردن قفل صفحه است که از صفحه تنظیمات باید انجام شود. اندروید علاوه بر گزینه رمز عبور (شامل عدد، حروف ، علامت‌ها و…) به شما اجازه می‌دهد به وسیله کشیدن یک الگوی خاص این کار را انجام دهید که این کار بین کاربران اندروید از محبوبیت بالایی برخوردار است.

حالا با این تنظیمات هیچ‌کس بدون اجازه شما نمی‌تواند گوشی تان را باز و از اطلاعات حساس ذخیره‌شده در آن سوءاستفاده کند، اما وقتی گوشی خود را از دست بدهید چه می‌کنید؟ گوگل سرویس خاصی برای مکان‌یابی از راه دور، قفل کردن از راه دور و پاک کردن اطلاعات ارائه نکرده، اما خوشبختانه سرویس‌هایی هستند که این امکانات را در اختیارتان قرار می‌دهند.

 راه های حفاظت از اطلاعات و مکان یابی گوشی بعد از سرقت!
یکی از گزینه‌های مطمئن نرم‌ افزار مجانی Lookout Security & Antivirus است. این نرم‌ افزار، برنامه‌های شما را برای پیدا کردن ویروس اسکن می‌کند (که برای گوشی‌های اندروید بسیار مهم است)، از اطلاعات‌ بکاپ می‌گیرد (می‌توانید این گزینه را در صورت تمایل غیرفعال کنید) و به شما امکان این را می‌دهد که از طریق یک رابط تحت وب، دستگاه خود را روی نقشه مکان‌یابی کنید. البته برای استفاده از ویژگی‌هایی مانند قفل از راه دور و پاک کردن اطلاعات باید با پرداخت هزینه، نرم‌افزار خود را به نسخه حرفه‌ای ارتقا دهید.

گزینه دیگر استفاده از نرم‌افزار McAfee Mobile Security است که مراحل ثبت سختگیرانه‌ای دارد ولی بعد از ثبت ویژگی‌هایی مانند آنتی ویروس، مکان‌یابی، قفل کردن، پاک کردن اطلاعات و بکاپ‌گیری در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌توانید از آن برای ۷ روز به صورت آزمایشی استفاده کنید که بعد از این مدت هزینه استفاده از آن را باید بپردازید.

توجه داشته باشید که بعضی از سازنده‌های گوشی مانند اچ.تی.سی و سامسونگ نرم‌افزار‌های خاص خود را برای مکان‌یابی، قفل‌کردن، پاک‌کردن اطلاعات و… ارائه می‌کنند، پس قبل از استفاده از نرم‌افزارهای جانبی این گزینه را نیز در نظر داشته باشید.

برنامه Plan B یکی دیگر از محصولات تولیدکنندگان Lookout Mobile Securituy است که به شما اجازه می‌دهد گوشی خود را مکان‌یابی کنید، حتی اگر یک نرم‌افزار مکان‌یاب روی آن نصب نکرده‌اید! اگر گوشی خود را گم کردید، می‌توانید از طریق سرویس تحت وب Android Market این نرم‌ افزار را روی دستگاه خود نصب کنید که به صورت خودکار، مکان خود را به حساب گوگل شما می‌فرستد!

منبع: